ŚWINOUJŚCIE
18-23 SIERPNIA 2025

NIE OCENIAĆ PO OKŁADCE?

25 lipca 2023

Może, ale oprawa graficzna jest jednak ważna.

Polska szkoła plakatu to marka sama w sobie, podobnie jak Polish Jazz. Z perspektywy czasu widać to jeszcze lepiej. Plakaty, grafiki towarzyszące kolejnym edycjom Famy i cała identyfikacja wizualna – jak byśmy to dziś nazwali – są świetnym tego dowodem.

Ich twórcami zawsze były wielkie nazwiska lub artyści, którzy takimi się stali. Przeglądając plakaty Famy widać jak na dłoni zmieniające się trendy w kolejnych dziesięcioleciach. Mimochodem, dzięki pięciu dekadom funkcjonowania festiwalu udało się napisać swoistą, linearną historię tego zjawiska.  

W ostatnich latach za identyfikację famy odpowiadali np. Zuza Rogatty, Mateusz Kluczny, Dawid Ryski czy Kaja i Piotr Depta-Kleśta, proponując głowę w masce przypominającej nieco chustę na twarzy buntownika czy poszukiwawczy batyskaf eksplorujący odmęty oceanu sztuk. W tym roku mamy odejście od koncepcji figuratywnej na rzecz utylitaryzmu. 

Borys Goncerz z wrocławskiej agencji Mindu zaproponował ostry zwrot w koncepcji “okładki” Famy, łącząc tradycję festiwalu z przyszłością, w którą patrzymy. I z multidyscyplinarnością świnoujskiego święta młodej sztuki.

  

Mamy wrażenie, że takie podejście do identyfikacji graficznej pozwala nam na więcej, możemy zejść z plakatowego słupa, rozlać się środowisku cyfrowym i po mieście w innych formach. Czy nam się to uda? Sami ocenicie. Tymczasem zachęcamy do oceniania po… okładce. Bo czemu nie? 

Ostatnie wpisy
Ostatnie wpisy
23 sierpnia 2025
21 sierpnia 2025
20 sierpnia 2025